VÝMĚNA A PROPLACH ATF AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY MERCEDES

Provádíme výměny olejových náplní s kompletním výplachem automatické převodovky, i hydraulického okruhu pomocí speciálního zařízení, kdy dochází k prakticky stoprocentní výměně celého objemu olejové náplně.- při výměně klasickým způsobem, bez výplachu dojde k výměně pouze cca. 50% olejové náplně.To znamená,že do znečistěného oleje dolijete olej nový pouze naředíte náplň.My dnes už, operujeme se zařizením,které je plně automatické se softverem na každý tip automatické převodovky.

Postup:
Nejprve provedeme diagnostiku převodovky s výčtem příp. závad, následuje vypuštění oleje, výměna oleje s proplachem speciálním zařízením, výměna filtru (příp. olejové vany, pokud je filtr její nedílnou součástí) a dolití oleje. Při tomto procesu se na výstupu k chladiči oleje převodovky připojí speciální přístroj, který za současného chodu motoru přetlakem naplní a zároveň propláchne celý systém (převodovka, měnič, mechatronik, olejové vedení, výměník).
Pro tento postup je spotřeba oleje zhruba o 2 l vyšší než je kompletní náplň soustavy, avšak dojde k výměně až ca. 98% olejové náplně. Cena je od 11860 kč dle typu převodovky.


AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY MERCEDES – ÚDRŽBA – OPRAVA

Automatické převodovky u mercedesu se čím dál častěji tváří, že po nás nic nechtějí. Že snesou cokoliv a že si už dokonce vystačí i s jedinou olejovou náplní nesmysl!

U všech Mercedesů,automatů je dobré dodržovat určitá pravidla obsluhy a údržby. To, že je třeba výrobce v instrukčním manuálu nezmiňuje, je jen důsledek současného trendu vykazování nízkých očekávaných servisních nákladů. Z automobilu se stala běžná spotřební věc, která by měla s co nejmenší údržbou (tedy co nejlevněji) pár let bezchybně fungovat a záhy svým komplexním „dožitím“ zákazníka opět dohnat k dealerovi. Bohužel málokdo si může dovolit vyhodit auto chvíli po skončení záruky.

Proč měnit olej?

Pokud chceme převodovce zachovat co nejdéle správnou funkci, náplň prostě měnit musíme. Už z toho důvodu, že je na kvalitu a čistotu oleje citlivější než nejmodernější motory, také nám v případě poruchy hrozí možná vůbec největší investicí – repase se pod 50 000 korun vejde jen málokdy. Specializované servisy tvrdí, že až 80 procent závad na automatech vzniká právě z důvodu znehodnocené olejové náplně převodovky. Zákeřné je, že skříň s „celoživotní“ náplní může klidně fungovat i ve čtvrt milionu kilometrů, ovšem třeba už od poloviny této hranice na sobě zbytečně páchá škody, kterým by se včasnou výměnou náplně dalo předejít. I když se zdá olej od pohledu ještě čistý, časem se z něj vytrácejí původní ochranné a konzervační vlastnosti, potřebné pro správnou funkci těsnění a gufer v převodovce. A netěsná skříň si už z podstaty zadělává na problémy.

Kdy měnit olej?

Takže měnit vždy, ale kdy? „Pokud výrobce sám neudává kratší interval, úplně první výměna oleje by se měla určitě udělat do hranice 60 000 kilometrů. Všechny další pak u nás následují v pevných intervalech 60 000 kilometrů při standardní zátěži, nebo 40 000 za zvýšené. Tou se myslí například častější tahání vleků, ale třeba i jízdy výhradně v městském provozu. Se samotnou výměnou je nejlepší obrátit se právě na specialisty. Na náplni ani filtrech při výměně svépomocí obvykle mnoho neušetříte a dlouholetá praxe profesionálů se projeví jak na rychlosti a kvalitě odvedené práce, tak i schopnosti odhalit počínající problém už v zárodku – třeba při zkušební jízdě nebo zhodnocením stavu vypouštěného oleje. Z mnoha převodovek lze vypustit třeba jen polovinu olejové náplně, a proto je nutné i několikanásobně naředit starý olej novým, aby měla práce opravdu smysl. V případech, že je starý olej jiné specifikace než doplňovaný (což právě laik u vozu s nejasnou servisní historií těžko pozná), vyžaduje tato procedura obzvlášť velkou obezřetnost. Při „proplachové“ jízdě totiž může dojít třeba ke zpěnění náplně a následnému poškození převodovky.

Co automatu nejvíce škodí?

Nejmodernější typy převodovek s plně elektronickou vazbou na volící páku mají už poměrně rozsáhlý ochranný (blbuvzdorný) systém, bránicí nežádoucím zásahům. Zato u starších skříní nebývá problém poškodit převodovku zasunutím parkovací uzávěrky nebo přehozením směru jízdy v okamžiku, kdy vozidlo ještě nezastavilo. Mnoho řidičů má také u automatů snahu za jízdy vyřazovat na neutrál. Ačkoliv se to vysloveně nezakazuje (u vozů bez stabilizace to může pomoci přesněji zvládnout smyk), automatika už ze své podstaty není na takové manipulace stavěná.
Při vyřazování na neutrál a následném opětovném zvolení jízdního režimu za jízdy dochází k prudkým změnám hydraulického tlaku ve spojkové skupině rychlostního stupně, z něhož převodovka odřazuje a na který se po přesunu z neutrálu za jízdy opět vrací. „Tím se žádné palivo neušetří, často právě naopak. Navíc převodovce to jenom zbytečně ubližuje.“ Žebříčku největších zvěrstev pak určitě vévodí snahy o „gumování“ přesunutím páky z N na D při vytočeném motoru. Ani pokusy o vyproštění zapadlého auta déle trvajícím rytmickým přesunem mezi režimy D a R samočinným skříním moc neprospívají. Čeho se naopak vůbec nemusíme bát, je intenzivnější používání manuálního režimu pro sekvenční řazení. Zde hrozí snad jen jediné nebezpečí: kdybychom celé roky řadili sekvenčně a vůbec nikdy nepouštěli automatický režim k práci, mohla by autoadaptivní řídící jednotka natolik „zhoupnout“, že by úplně přestala sama řadit. I takové kuriozity se už staly …
volba parkovací polohy nebo přesuny mezi D a R, pokud vozidlo ještě úplně nezastavilo
vyřazování na neutrál během jízdy a následné opětovné zařazení
střídavý přesun mezi polohami pro jízdu vpřed a vzad ve velmi krátkých intervalech a pod plynem (typicky při pokusu o vyproštění zapadlého vozidla jeho „rozhoupáním“
přesun z klidových poloh (P, N) do těch pro jízdu při zvýšených otáčkách motors – pokusy o protáčení kol při rozjezdech
přetěžování, zvláště u převodovek CVT. Například dlouhé cesty s přívěsem snášejí variátorové převodovky hodně špatně – dochází k jejich nadměrnému namáhání
příliš dynamická jízda s neprohřátou převodovkou

Kdy zpozornět?

– když řazení provázejí rázy nebo nestandardní zvuky
– některý rychlostní stupeň déle nebo trvale prokluzuje
– při jakékoliv anomálii v řazení, která má zjevně progresivní tendenci – zhoršuje se

Kolik stojí výměna oleje v našem servisu?

V průměru zaplatíte kolem 11860 korun včetně materiálu a práce. Rozsah je zhruba od 5000 u jednodušších převodovek až po 8000 v případě novějších skříní. U nich je oleje víc a olejový filtr je třeba přímo integrovaný do plastového spodního víka, které se pak musí dát nové.